گروه ایران بتن

بتن و صنایع وابسته

گروه ایران بتن

بتن و صنایع وابسته

  • ۰
  • ۰

سقف وافل

سقف وافل

وافل (Waffle) یکی از انواع روش های نوین در اجرای سقف سازه های متفاوت می باشد. با توجه به ضرورت کاهش حجم ساختمان، به کارگیری روش های نوین اجرای سقف های سبک برای مهندسین و معماران بیش از پیش روشن شده است. این نوع سقف به دلیل وزن سبک، خطرات ناشی از حوادث طبیعی را کاهش می دهد. سقف وافل یا سقف دال دوبل، سقفی است که با استفاده از سیستم دال گلدان ساخته می شود. به این سقف ها گلدان یا سقف مشبک نیز گفته می شود.

وافل در واقع یک نوع سقف مشبک است که همانند دال دو طرفه عمل کرده و برای پوشش دهانه های بزرگ کاربرد دارد. در سقف وافل درست مانند دال های دو طرفه نیازی به میلگرد تقویتی و اتصال آن به تیر نمی باشد. قالب های این سقف از جنس پلاستیک کامپوزیت بوده و به صورت مکعبی و توخالی است. یکی از ویژگی های شاخص قالب های سقف وافل، قابلیت جدا سازی و استفاده مجدد از آن ها در پروژه های دیگر می باشد.

روش اجرای سقف وافل

اگرچه اجرای برخی از سیستم سقف های مجوف، دشوار است. اما اجرای سقف وافل، نسبت به سقف های دیگر ساده تر است. برای زیر سازی این نوع سقف می توان مانند اجرای سقف تیرچه بلوک از قوطی فلزی، داربست، چوب و غیره استفاده کرد.

 روش اجرای سقف وافل به صورت تیرچه درجاست و بدون استفاده از بلوک های سقفی انجام می شود. در اجرای سقف وافل می توان با حذف تیرچه های دوبل، میزان بتن مصرفی را کاهش داد. در نتیجه وزن و حجم سازه نیز کاهش پیدا می کند.

 زمان اجرای سقف وافل به دلیل عدم نیاز به تقویت میله و اتصال به تیرها کوتاه تر است. بتن ریزی یکپارچه بدون اضافه کردن روان کننده از دیگر مزایای این سقف است. برای اجرای سقف وافل، ابتدا باید شمع بندی موقت و مناسب، به منظور ایجاد زیرسازی مناسب انجام شود. در مرحله بعدی می بایست اقدام به قوطی گذاری شود و از اتصال قوطی ها با شمع ها اطمینان حاصل شود. این قوطی ها که معمولا از جنس فلز هستند به منظور ایجاد تکیه گاه برای قالب های وافل، اجرا می شوند. 

در مرحله بعد متناسب با نوع قوطی ها، قالب های وافل متناسب با نقشه اجرایی کنار هم قرار داده می شوند. بعد از اجرای قالب ها، می بایست سقف آرماتور بندی شود. در این مرحله آرماتورهای کششی مابین قالب ها با فواصل و تعداد مشخص گذاشته می شوند و آرماتورهای حرارتی نیز به شکل یک مش گسترده بر روی قالب ها با رعایت فاصله از قالب، اجرا می شود.

مرحله آخر بتن ریزی است که می بایست قبل از انجام آن، از صحت اجرایی مراحل قبل اطمینان حاصل شود تا از نشت بتن به لایه های زیرین جلوگیری شود. بتن ریزی باید بصورت کاملا یکنواخت انجام شود، تا تمامی فواصل بین قالب ها به خوبی پوشش داده شود.

مزایای سقف وافل

از مهم ترین مزیت های اجرای سقف سازه به روش وافل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- سطح یک دست و یک پارچه سقف

2- وزن کم و کاهش حجم ساختمان

3- قابلیت عبور تاسیسات از داخل سقف

4- قابلیت استفاده در تمام اسکلت های بتنی و فلزی

5- کاهش ضخامت کف سازی

6- کاهش هزینه های ساخت و ساز

7- کاهش مصرف بتن و میلگرد

8- اجرای اقتصادی تر در دهانه های بزرگ

9- ایمنی بالا در زمان اجرا

10- امکان اجرا به صورت اکسپوز و حذف نازک کاری ( خصوصا در پارکینگ)

11- امکان استفاده مجدد از قالب های سقف وافل

12- سبک بودن قالب ها

13- مقاومت بالای سقف وافل در برابر جمع شدگی و غیره.

معایب سقف وافل

اگرچه سقف های مجوف وافل مزیت های خاص خود را دارند اما استفاده از آن ها ممکن است محدودیت هایی را نیز ایجاد کند. از جمله معایب سقف وافل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- برای قالب بندی سقف وافل به ابزار های خاص و گران قیمت نیاز است.

2- برای اجرای سقف وافل نیاز به پرسنل متخصص می باشد

3- فقط در سطوح صاف قابل اجرا می باشد و برای سطوح شیب دار مناسب نیست

4- در این نوع سقف، ارتفاع طبقات افزایش یافته در نتیجه تعداد طبقات کمتر می شود.

منبع:

 گروه ایران بتن 

گروه ایران بتن - بتن آماده - قطعات پیش ساخته و صنایع وابسته
اینستاگرام گروه ایران بتن:  https://www.instagram.com/irconcrete_group/ 
توییتر گروه ایران بتن:  https://twitter.com/21L4U54xzBikjBv?s=08 
تلگرام گروه ایران بتن:  https://t.me/irconc 
فیسبوک گروه ایران بتن:  https://www.facebook.com/irconcretecom/

گروه ایران بتن - بانک اطلاعات صنعت بتن ایران صنایع وابسته به آن. سیمان، سنگدانه، شن و ماسه، مواد افزودنی بتنی، الیاف، بتن آماده و قطعات پیش ساخته آزمایشگاه.  مشاوره تخصصی خرید و فروش و تولید انواع بتن آماده و قطعات بتنی پیش ساخته

 دیجیتال مارکتینگ صنعت بتن

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی